Wednesday 4 May 2016

Kandungan Purple carrot dalam Vivix

Purple carrot


 Dalam entri sebelum ini, saya ada share berkenaan kandungan Muscadine Grape dalam vivix. Kalini saya nak share pula Purple carrot iaitu antara 4 kandungan utama dalam Vivix.

Seperti yang kita semua tahu, carrot adalah rendah kalori dan kaya dengan dietary fiber, vitamin K, Vitamin C, Pottasium, dan manganese. Carrot juga adalah sumber terbaik caratenoids.

Menurut sumber,  there are some substantial nutritional differences between purple/black and orange/yellow carrots:
  • Fact 1: Orange carrots contain the highest levels of total carotenoids, but also purple cultivars such as Purple Haze contain significant levels.
  • Fact 2: In yellow and purple carrots, lutein represents almost half of the total carotenoids. By contrast, in orange carrots, beta-carotene is the dominating carotenoid (65%).
  • Fact 3: Purple carrots contain higher amounts of phenolics (especially anthocyanins) and show higher antioxidant capacity than their orange and yellow counterparts.

Kelebihan luarbiasa purple carrot.

Manfaat kesihatan dari purple carrot semestinya vitamin C, carotenoids seperti lutein. Dan paling penting, health protecting power adalah anthocyanins. Lab studies menunjukkan plant pigment dari purple carrot mempunyai effect antioxidant yang kuat. Dengan mengambil kira kandungan anthocyanins didalam purple carrot, maka pelbagai jenis purple carrot seperti purple Haze carrot, menunjukkan antioxidant yang lebih kuat berbanding yellow and orrange carrot.

Apa kelebihan anthocyanins dalam purple carrot ?

Anti-Carcinogenic Effects Against Colon Cancer Cells.

Sekumpulan  researchers (sumber) juga telah menganaisa dan menemui extrak anthocyanin mampu menghalang pertumbuhan colon cancer cells.  Researchers juga mencadangkan lutein, iaitu kandungan utama carotenoid juga mampu menghalang colon cancer.
Strong Anti-Inflammatory Properties.

 Dari research juga, menunjukkan anthocyanins mempunyai anti-inflammatory ataupun anti radang yang kuat, yang boleh membantu mengurangkan simptoms yang berkenaan dengan keradangan seperti rheumatiod arthritis.


Eye Health Protecting Qualities.

Makanan yang kaya dengan anthocyanin seperti purple carrot juga membantu kesihatan mata. Anthocyanins juga membantu enhance night vision,  increasing circulation within the capillaries of the retina, fighting macular degeneration, and reducing the risk of retinopathy in diabetic patients.
Lutein dari purple carrot juga bagus untuk kualiti mata. Lutein juga di kenali sebagai
"the eye vitamin". Lutein juga digunakan sebagai preventive treatment seperti, macular degeneration, cataracts, and retinitis pigmentosa.

Improved Vascular Health. 
 If you suffer from venous insufficiency or varicose veins and are looking to reduce varicose veins through dietary modification, adding purple carrots and other foods that contain anthocyanins to your diet might be a good start. Anthocyanins help fight varicose veins by neutralizing enzymes that destroy connective tissue, by repairing damaged proteins in the blood vessel walls, and by promoting circulation and overall health of the vascular system.


Sumber : purple carrot

Secara ringkasannya, Anthocyanins adalah antioksidan utama dalam purple carrot. Kajian juga menunjukkan anthocyanins mempamerkan banyak aktiviti biologi termasuk antioksidan, anti radang, anti-mikrobial dan anti-carcinogen. Ia juga memberi kesan pada salur darah, platelet dan lipoprotin yang berkebolehan mengurangkan risiko penyakit koronari jantung.


Antara produk yang mengandungi purple carrot adalah vivix shaklee.

Jadi setiap orang perlu mengamalkan vivix untuk kesihatan badan  bagi memelihara kesihatan jantung, kesihatan otak, sistem imun badan, kesihatan sendi, serta kesihatan secara menyeluruh. Amalkan vivix dari sekarang untuk mengelakkan penuaan sel dengan cepat dan kekal awet muda.
 Hubungi saya untuk dapatkan vivix anda di 013.3196652.

Vivix Shaklee


Saya adalah wakil Shaklee [SID:1079165],
Untuk maklumat lanjut hubungi saya,
 Sharifah Munirah Syd Ali**ira**
Call/Sms/WhatApp :0133196652
Email : shmunirah330@gmail.com **

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

4 comments:

Nila Anggraini said...

Susah nak cari purple carrot ni kan...nasib baik ada vivix...terus boleh minum...

amynorami.com said...

Saya sendiri pun belum pernah jumpa purple carrot ni..mujur ade vivix..minum je..

ira said...

Betul tu nila..minum terus vivix..banyak khasiat

ira said...

Memang best vivix..kan amy