Thursday 23 June 2016

Apa tanda-anda yang mungkin boleh sebabkan anda dijangkiti Penyakit Tibi

Bila hari TIBI sedunia disambut? Alamak memang jarang la nak ingat kan. Selalu ingat Hari Ibu, Hari Bapa, hari wanita je kan. Ok la kita ambil tau sikit lah kan .  Hari Tibi Sedunia disambut pada 24 Mac setiap tahun bersempena mengingati penemuan bakteria Tibi pertama oleh Dr Robert Koch pada 24 Mac 1882.

 Apakah penyakit Tibi?

Penyakit Tibi ataupun  Tuberculosis merupakan penyakit berjangkit yang  tertua di dunia. Penyakit Tibi ini disebabkan oleh bakteria Mycobacterium Tuberculosis . Ia nya disebarkan melalui udara.

Pesakit Tibi boleh menyebarkan kuman Tibi  melalui titisan air di udara apabila mereka batuk atau bersin. Sama ada kita mudah dijangkiti atau tidak bergantung kepada daya tahan badan, kalau sistem imun rendah adalah berisiko dijangkiti penyakit TB.

Bakteria ini sering menyerang bahagian paru-paru, tetapi kadang-kala ia juga boleh menyerang bahagian lain seperti otak, jantung, tulang belakang, nodus limfa, kelenjar adrenal dan bahagian usus manusia.

  Di Malaysia kes Tibi yang dilaporkan pada tahun 2014 adalah sejumlah 24,711 kes, manakala 1,603 kes kematian akibat penyakit Tibi. Jadi kita tak boleh pandang ringan mengenai sakit Tibi ini.






Tanda-Tanda Jangkitan Tibi 

Antara tanda-tanda jangkitan penyakit Tibi adalah:
  1. Batuk berpanjangan;
  2. Batuk berdarah; 
  3. Sakit dada semasa bernafas
  4. Kesukaran untuk bernafas
  5. Demam berpanjangan;
  6. Kurang selera makan;
  7. Pengurangan berat badan yang mendadak ; dan 
  8. Berpeluh malam.
     Kalau  batuk berpanjangan melebihi 2 minggu tu segeralah dapatkan rawatan yang sewajarnya dengan doktor, jangan hanya anggp batuk biasa sahaja.

    Bagaimana mengesan sakit Tibi

    Doktor akan  mengesan jangkitan TB dalam paru-paru dengan mengenalpasti bakteria TB dalam kahak pesakit.

     Selain daripada itu, doktor juga boleh melakukan imbasan x-ray dada yang boleh mengesan perubahan paru-paru akibat TB.

     Ujian ‘Mantouxataupun tuberkulin,  adalah salah satu ujian yang dilakukan untuk mengesan TB. Ianya dilakukan dengan  mencucuk sedikit protein tuberkulin di bawah kulit pesakit.  Kemudian, selepas 3 hari, reaksi yang didapati pada kulit akan diukur.  Reaksi ‘melepuh’ pada kulit pesakit adalah tindakbalasnya. Ianya akan dikira sebagai ‘positif’ jika ada kesan melepuh lebih daripada 1cm pada kulit pesakit. Jika tidak melepuh, Alhamdulillah tiadalah sakit Tibi.

    Langkah untuk mencegah Penyakit Tibi

    •  Memberi suntikan BCG kepada bayi yang baru lahir
    • Segera ke hospital, jika mengalami batuk yang berterusan lebih dari 2 seminggu
    • Sesiapa yang tinggal bersama dengan pesakit Tibi perlu melakukan pemeriksaan di klinik atau hospital
    • Memastikan rumah mempunyai pengudaraan yang sempurna
    • Membiarkan banyak cahaya matahari masuk ke dalam rumah kerana cahaya boleh membunuh kuman Tibi.
    • Mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang.
    • Mendapatkan rehat yang cukup.
    • Elakkan tinggal bersesak-sesak dalam rumah yang sempit
    Anda hendaklah ke klinik atau ke hospital untuk mendapatkan rawatan yang terbaik untuk mengatasi penyakit Tibi ini.

    Selain itu saya nak share berkenaan suplemen alternatif yang boleh diambil untuk membantu mengatasi penyakit Tibi disamping mendapatkan rawatan di hospital.

    Pengambilan suplemen yang tinggi kandungan antioksidan seperti Vivix juga boleh membantu. Anda  boleh rujuk berkenaan kandungan vivix di entry 4 kandungan utama vivix.

    Saya nak share testimoni vivix dalam membantu mengatasi penyakit tibi.

    Bapak mertua Mal kena penyakit tibi, Alhamdulillah selepas sebulan dah baik. Dan mal pun mengesyorkan Vivix untuk tunang adik kawan Mal yang juga mengidap penyakit Tibi.


    Bila vivix berjaya sembuhkan penyakit Tibi ayah mertua, daku yang ada histoty penyakit Tibi memanglah kagum, Sebab?
    Hello, scheme ubat untuk penyakit Tibi oleh hopital kerajaan sangat azab ok! tu ada 2 option either amek ubat or cucuk.. hari2 kena makan ubat, yang paling takleh tahan ubat kaler merah tu..ngan kencing2 ko jadi merah. Belum masuk ubat yang paling pahit kaler putih 3 biji. Baru letak kat lidah dah rasa pahit sampai muntah2..kalau ambil option cucuk, hari-hari kena p hospital untuk cucuk. Dulu masa on treatment ade sorang tu cucuk dia cakap punggung dia dah x rasa apa..maklumlah kena cucuk hari2 selama 6 bulan...

    Sebab tu ramai pesakit tibi especially orang tua x makan ubat tibi..teruk ooo...bila yana cakap ayah mertua beliau sembuh dengan amalkan vivix, memang daku kagum!!! 




    Insyaallah, apa yang penting ikhtiar. Allah menentukan kesembuhan.
     Untuk mencuba, hubungi saya ira ditalian 013.3196652.




    Rujukan :
    https://kpkesihatan.com/2015
    http://www.mmgazette.com

    No comments: