Thursday 21 July 2016

Bagaimana elak rambut gugur dengan mudah.

Apabila rambut gugur dengan banyak, pastinya sangat merisaukan. Namun begitu, Sekiranya seseorang menghadapi masalah kehilangan rambut antara 50 hingga 100 helai sehari ia masih dianggap normal.

Kerana apabila sehelai rambut gugur, ia diganti dengan rambut baru, dari folikel yang sama terletak di bawah permukaan kulit.
Rambut di kulit kepala kita akan tumbuh satu setengah inci setiap bulan.
Namun, jika rambut gugur yang banyak dan berterusan pastinya membimbangkan.

Ada beberapa tips mudah yang boleh kita lakukan untuk membantu mengelakkan rambut gugur dengan banyak.

  • 1.  Jangan Menyikat rambut ketika rambut masih basah
Rambut menjadi lemah semasa basah berbanding semasa kering. Oleh itu,rambut lebih mudah patah atau putus semasa basah berbanding dalam keadaan kering, maka cara yang digalakkan untuk mengemaskan rambut anda semasa basah adalah menyikat dengan jari sendiri.

  • 2.  Kurangkan penggunaan bahan kimia yang terlalu banyak
Bagi anda yang suka melakukan ‘perms’,meluruskan dan mewarna rambut, semua kaedah tersebut memberi kesan yang buruk kepada rambut anda. Warna yang terlalu banyak,rawatan haba boleh menyebabkan rambut anda menjadi rosak. Jika kerosakkan ini berterusan,rambut anda akan menjadi lemah dan menyebabkan rambut gugur. Saranan terbaik adalah meminimumkan penggunaan bahan kimia.

  •  3. Minimakan Penggunaan pengering rambut
Hindari sikap suka mengeringkan rambut dengan menggunakan pengering rambut.  Seeloknya biarkan rambut kering sendiri tanpa bantuan mesin pengering. Rambut menjadi lemah dalam keadaan panas maka apabila anda menggunakan pengering rambut,lagi mudah rambut anda rosak. Angin panas yang dihasilkan oleh pengering rambut akan merosakkan struktur protein bagi rambut. Maka rambut  akan menjadi rapuh dan mudah putus.
Sekiranya penggunaan pengering rambut sangat diperlukan, anda perlu menjarakkan pengering rambut, sekurang-kurangnya 2 ke 4 inci daripada rambut sendiri. Selain itu,suhu angin panas tersebut harus dimulakan pada suhu yang rendah dan meningkat secara perlahan-lahan.

  • 4.  Elakkan dari ikat rambut terlalu ketat
Mengikat rambut terlalu ketat sebenarnya boleh membawa kepada keguguran rambut kerana tarikan rambut yang terlalu ketat akan membawa kepada kehilangan rambut secara beransur-ansur.
Oleh itu, elakkan mengikat rambut anda terlalu ketat kerana ia akan menyebabkan rambut patah di bahagian tengah .
Elakkan juga dari menggunakan getah pembungkus makanan sebaliknya gunakan getah yang dibalut.

  • 5. Elak Mengeringkan rambut dengan menggunakan tuala secara kasar.
Mengelap rambut basah secara kasar dengan menggunakan tuala, menyebabkan berlakunya penggeseran antara rambut dengan rambut sehingga hujung rambut pecah serta gugur .
Rambut sangat rapuh apabila dalam keadaan basah. Jadi jangan keringkan rambut menggunakan tuala dengan terlalu kasar kerana rambut mudah patah ketika proses itu.

  • 6.  Kurangkan Mengusap rambut
Sedarkah anda bahawa amalan atau tabiat mengusap rambut menggunakan telapak tangan juga salah satu punca rambut mudah gugur? Ini kerana terdapat banyak kotoran di tapak tangan akan dipindahkan ke rambut apabila anda mengusap rambut.
Selain itu, keadaaan kulit kepala yang agak lembut juga menyebabkan akar umbi rambut mengalami keguguran akibat dari geseran yang terlalu kuat kesan daripada tolakan atas kepala. Oleh itu,elakkan menggaru kepala sekiranya anda tidak menghadapi kegatalan yang melampau.
Awas! Sekiranya rambut anda tetap gugur walaupun anda sudah ubah tabiat buruk .
Jadi dengan mengamalkan tips diatas dapat membantu mengurangkan rambut gugur.

Selain itu, saya juga nak mencadangkan, penjagaan rambut dari dalam. Pengambilan suplemen yang bersesuian, dapat juga membantu mengurangkan rambut gugur disamping membekalkan nutrisi kepada tubuh badan.



Zink Complex - Membantu memulihkan rambut rosak, rapuh dan bercabang
B complex   - Membantu melancarkan peredaran darah terutamanya dibahagian kepala yang melibatkan rambut

ESP - Membekalkan protien dan membantu pertumbuhan rambut




Untuk pembelian dan maklumat lanjut, hubungi saya ira, 013.3196652.

Rujukan :

No comments: